Cercar en aquest blog

dilluns, 22 d’octubre del 2012

Educació en Comunicació Audiovisual. Anàlisi de l'anunci publicitari "Oh, Brother!"

De nou publico una entrada sobre COED (Comunicació oral, escrita i digital), però aquest cop el tema no serà la descripció sinó el llenguatge audiovisual.

Què en sabem?

A classe, l'altre dia vam visionar una entrevista a Guillermo Orozco, doctor en Educació per la Universitat de Harvard i professor a la Universitat de Guadalajara, en la que parlava sobre la importància de l'educació en la comunicació audiovisual. 
Orozco opina que ser oient no ve de naixement, sinó que s'aprèn; creiem veure perquè veiem imatges però hi ha quelcom més enllà d'aquestes imatges que no percebem, com la influència dels moviments de càmera, les perspectives...tot influeix. "Cal un entrenament de la mirada, saber veure a través de la ment", diu Guillermo Orozco, "a les televisions no veiem la realitat mateixa, sinó la realitat de la càmera". A més, considera que si a una família hi ha poca comunicació, els nens miraran més les pantalles de televisió, ordinador, mòbil, etc. És a dir, tot el que fem a casa, també té incidència en com interactuem i quan temps dediquem als audiovisuals. 

Ampliació i reflexió

A partir d'aquí, seguidament entre tots vam analitzar un anunci publicitari antic sobre el material escolar de "Galerias Preciados", tenint en compte diferents aspectes com l'escenari, el temps, la imatge, la música,etc.
A continuació, doncs, comentaré tots aquests aspectes en l'anunci publicitari de Seat Altea XL, conegut com a "Oh, Brother!":


Anàlisi

L'anunci explica la història d'una família que compra un monstre com a "mascota" i se l'endú a casa. El problema és que com més amor li donen a aquest monstre, més creix, fins al punt que no cap ni al cotxe. Els pares es pregunten què poden fer, i descartant rotundament la idea de deixar d'estimar-lo, compren un cotxe nou, més gran, en el qual hi cap el monstre: un Seat Altea XL.

Fixem-nos primer en el que diu la veu en off al final: "Per què ja se sap què passa amb els monstres: que creixen i creixen i creixen", i en l'eslògan: "La família al poder".
A partir d'aquí podem deduir moltes coses. En primer lloc, que l'anunci va dirigit als pares de família però el missatge és donat de manera que sigui atractiu també pels infants, com veurem analitzant altres aspectes. Amb el què diu la veu en off veiem també que mentre se sent apareix el cotxe Seat Altea XL, la solució a un fet real que no té més que això: els "monstres" creixen, ja se sap, i Seat té allò que necessites per resoldre-ho. Què més sobreentenem amb aquest missatge final? El paral·lelisme afectuós que fa l'anunci entre els "monstres" i els fills, els nens. "Monstre" pot ser una manera afectuosa d'anomenar el teu fill, fet que remarca a qui va dirigit l'anunci.

Observem qui és el protagonista de l'argument: una nena i un monstre, és a dir, els fills, fills dels pares que miren l'anunci i s'haurien de comprar aquest cotxe perquè els nens siguin feliços. El fet que els nens siguin protagonistes, també ajuda a que l'anunci agradi als més petits, els més influenciables i els que d'alguna manera poden fer pressió als pares perquè es comprin aquest cotxe.

Ara analitzem la llum. Durant la primera part de l'anunci és clara perquè el moment de la història que se'ns està narrant és feliç, d'il·lusió, de família que s'estima. La llum canvia i es torna tènue i apagada quan la família s'adona que el "monstre" ha crescut molt i que ja no se'l pot endur amb el cotxe perquè no hi cap. Finalment, la llum torna a aclarir-se i il·lumina la solució al problema: el cotxe vermell que ha comprat el pare.

Per acabar, fixem-nos en la música que acompanya l'anunci. És una cançó bastant infantil, és lenta la majoria de l'anunci i tendra (apareix un violoncel), molt dramàtica quan la família no sap què fer amb el monstre, però es torna a animar i a accelerar quan apareix el cotxe, la solució. La lletra a més repeteix bàsicament una frase: "Oh, Brother, tu estaràs conmigo", donant-li un toc dramàtic i afectuós a la història.

En conclusió, quins valors ens transmet l'anunci?: comoditat, amor, volum i grandesa (del cotxe), il·lusió, bondat, innocència, tendresa, felicitat, futur...

Finalment, us proposo una enigma amagada a l'anunci. Fixeu-vos en el peluix que apareix al sofà al minut 1:47. A qui us recorda? Penseu en anuncis anteriors de Seat.
Els anuncis publicitaris són plens de missatges més enllà de l'aparença i cal fixar-s'hi i ser-ne conscient per intentar evitar caure en els seus "paranys"...

Fins aviat!

EulàliaTG

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada