L'entrada d'avui anirà enfocada a la composició d'un text, al seu procés, que és important conèixer per la seva complexitat i perquè pocs el tenim en compte a l'hora de redactar un text. Per explicar-lo, em basaré en dues fonts diferents:
Model teòric de Linda Flower i John R. Hayes, 1981
Aquest és el model més complet, més difós i aplicat a l'ensenyament del procés de composició escrita. Descriu detalladament les diverses operacions intel·lectuals que realitza un autor per escriure un text i està format per diversos processos i subprocessos mentals bàsics, organitzats de forma jeràrquica. L'any 1996, J. Hayes el va actualitzar afegint-li les actituds i les emocions que ens mouen i ajuden a escriure.
Aquest model defensa que l'acte d'escriure està compost per:
Composició escrita segons I. Amadeo i J. Solé
D'altra banda, la composició d'un text segons el Curs pràctic de redacció d' I. Amadeo i J. Solé publicat a l'Editorial Columna, se centra bàsicament en el què correspon a l'apartat de "Processos bàsics" de L. Flower i J.R. Hayes. Aquest també considera que redactar un text és un tasca que demana un procés d'elaboració que podem dividir en tres grans procediments: planificar, redactar i revisar. Aquests procediments es podrien resumir de la següent manera:
Comencem per la PLANIFICACIÓ. A què ens estem referint amb aquest terme? Planificar és reflexionar, establir els objectius que volem assolir amb el text i dur a terme una estratègia determinada per recollir, seleccionar i ordenar la informació que volem transmetre.
3. Selecció de la informació
Un cop feta la planificació amb totes les seves etapes, ja podrem començar la REDACCIÓ del text. Redactar és transformar els plans i les idees en llenguatge escrit, és a dir, en un text coherent, estructurat d'una manera determinada i amb uns trets estilístics concrets, tenint en compte sempre la cohesió, la coherència, l'adequació, la correcció i la variació.
Sovint creiem que per escriure un bon text no ens cal cap mena de planificació prèvia ni seguir cap procediment concret, però en realitat, reflexionar sobre el tema que volem tractar, les idees clau que volem destacar, l'ordre amb el qual les tractarem, els connectors que utilitzarem, etc, ens permetrà obtenir un resultat final més correcte, coherent, adequat, en conclusió, millor.
Fins la propera!
EulàliaTG
Model teòric de Linda Flower i John R. Hayes, 1981
![]() |
Model teòric de Linda Flower i J.R. Hayes, 1981 |
Aquest model defensa que l'acte d'escriure està compost per:
- La situació de comunicació
- La memòria a llarg termini de l'escriptor
- Tres processos bàsics: fer plans, redactar i revisar
- Un mecanisme de control que s'encarrega de regular-los i decidir en quin moment ha d'actuar un o altre.
Composició escrita segons I. Amadeo i J. Solé
D'altra banda, la composició d'un text segons el Curs pràctic de redacció d' I. Amadeo i J. Solé publicat a l'Editorial Columna, se centra bàsicament en el què correspon a l'apartat de "Processos bàsics" de L. Flower i J.R. Hayes. Aquest també considera que redactar un text és un tasca que demana un procés d'elaboració que podem dividir en tres grans procediments: planificar, redactar i revisar. Aquests procediments es podrien resumir de la següent manera:
Comencem per la PLANIFICACIÓ. A què ens estem referint amb aquest terme? Planificar és reflexionar, establir els objectius que volem assolir amb el text i dur a terme una estratègia determinada per recollir, seleccionar i ordenar la informació que volem transmetre.
Un cop aclarit el significat del terme, veiem les etapes en les quals es divideix aquest procés:
1. Anàlisi de la situació comunicativa
- A qui vull escriure?: Caldrà tenir en compte qui és el destinatari ja que d'això en dependrà el grau de formalitat, la fórmula de tractament (tu, vostè, vós), el gènere i la varietat dialectal que utilitzem.
- Sobre què vull escriure?: Quin serà el tema del redactat.
- Per què vull escriure?: Tot text té un objectiu que en determina el tipus de text: funció narrativa, funció descriptiva, funció explicativa, funció persuasiva.
- Com ho vull escriure?: Cal tenir en compte l'estructura i la extensió.
2. Recollida de la informació
![]() |
Imatge 1: Brainstorming |
- Pluja d'idees o brainstorming: consisteix en escriure a raig tot el que ens passi pel cap en un moment determinat sobre un tema concret, sense cap censura. Un exemple de pluja d'idees seria la que podem veure a la següent imatge, que ens mostra les idees que se'ns podrien acudir a l'hora de redactar un fullet turístic de la ciutat de Barcelona (Imatge 1).
- Documentació: recerca d'informació sobre el nostre tema, depenent del tipus de text que vulguem escriure. Si es tracta d'una carta personal, provablement no caldrà.
- Resposta de les 6 W: En el cas d'haver de parlar d'algun fet o esdeveniment important, en textos narratius sobretot, és necessari intentar donar resposta a les preguntes "qui?", "què?", "com?", "quan?", "on?" i "per què?".
- Prendre apunts: de la informació trobada ja sigui a partir de la documentació com de la observació en el cas de voler escriure un text descriptiu.
3. Selecció de la informació
![]() |
Imatge 2: Ordenació i agrupació de les idees |
- Selecció de les idees: consisteix en decidir amb quina informació ens quedem tenint en compte l'emissor, el receptor, el missatge i el canal.
- Ordenació de les idees: és a dir, ordenar la informació segons les idees principals i les secundàries.
- Tècniques d'agrupació: unir aquestes idees per alguna semblança o característica comuna. Aquesta agrupació es pot fer per grups o per mapa conceptual. Si partim de l'exemple de pluja d'idees anterior, l'ordenació i agrupació corresponent, en aquest cas per grups, seria aquesta: (Imatge 2).
- Tècniques d'Ordenació: consisteix a establir un ordre per als grups formats anteriorment. Deixen a punt la informació per començar a redactar. Les dues tècniques són la numeració i l'esquema.
Un cop feta la planificació amb totes les seves etapes, ja podrem començar la REDACCIÓ del text. Redactar és transformar els plans i les idees en llenguatge escrit, és a dir, en un text coherent, estructurat d'una manera determinada i amb uns trets estilístics concrets, tenint en compte sempre la cohesió, la coherència, l'adequació, la correcció i la variació.
El procés de redacció també està dividit en diferents etapes:
1. Estructura del text
- El paràgraf: Trobem paràgrafs introductoris, expositius i conclusius.
- Els connectors: aquells elements de cohesió textual que organitzen i relacionen els paràgrafs i funcionen com a senyals visuals per fer expliícit al lector l'esquelet de l'escrit.
- La puntuació: Comes, punts, punts i coma, dos punts...
2. Estil: cal fixar-se amb les propietats del text esmentades anteriorment: la cohesió, la coherència, l'adequació, la correcció i la variació.
Per últim durem a terme la REVISIÓ, és a dir, avaluar el que hem escrit, decidir si s'adiu amb les nostres expectatives i, si convé, modificar el que calgui per tal de millorar el text. La revisió ha de ser de continguts i gramatical i de convencions.
Reflexió
Sovint creiem que per escriure un bon text no ens cal cap mena de planificació prèvia ni seguir cap procediment concret, però en realitat, reflexionar sobre el tema que volem tractar, les idees clau que volem destacar, l'ordre amb el qual les tractarem, els connectors que utilitzarem, etc, ens permetrà obtenir un resultat final més correcte, coherent, adequat, en conclusió, millor.
Fins la propera!
EulàliaTG
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada